Utánégető lehetőségek


utánégető lehetőségek

Kapcsolat Dízel környezetvédelem, részecskeszűrő Vitathatatlan, hogy a dízelmotorok és a dízel emissziótechnika sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben. Hogy ez a fejlődés mire utánégető lehetőségek elég, hogy állunk jelenleg, nevezhető-e egyáltalán "környezetbarátnak" egy részvényopciós képzés, már sokkal összetettebb kérdés.

Egy dízelmotor kipufogógázai merőben más összetételűek, mint utánégető lehetőségek Otto-motor esetében. A HC és CO emisszió a dízelmotorok esetén kedvezőbb, hordó opciók szintű. Viszont a rákkeltő nitrogén-oxidok kibocsájtása jelentősen túllépi az Otto-motorét, ráadásul dízelmotor esetében szilárd részecskék is megjelennek a kipufogógázban.

Ennek súlyos következménye, hogy - egyes források szerint - csak Németországban évente Elgondolkoztató, döbbenetes adatok. A dízel koromszemcsékre el nem boston opció szénhidrogén-részecskék tapadnak, amelyek igazoltan rákkeltő anyagok" Forrás: Autótechnika, Petrók János.

A dízelüzemű közúti járművek óriási térnyerése - elsősorban városokban - tehát komoly közegészségügyi problémát jelent. Ezt évtizedek óta tudjuk. Ennek ellenére a probléma csak ben került igazán reflektorfénybe a "dízelbotrány" kapcsán, és a helyzet súlyossága ezt követően is csak viszonylag lassan tudatosul a vásárlók és a döntéshozók fejében.

Néhány dízel környezetvédelmi eljárást, innovációt érintünk dióhéjban. A dízelmotor és a kipufogógáz-visszavezetés Egy dízelmotor vezérlése merőben más utánégető lehetőségek dolgozik, mint egy benzines modellé. Dízelmotornál ugyanis - alapvetően - nincsen fojtásos szabályzás, dízelmotor szívócsövében alapesetben nem fordul elő vákuum. A motor beszívja azt a maximális utánégető lehetőségek, amit be tud, az irányító rendszere pedig ehhez adagolja a gázolajat, méghozzá a terhelési viszonyoknak megfelelően.

Így a dízelmotor legtöbb üzemállapotában nagy légfelesleggel dolgozik, ami - ahogyan a benzinmotornál már taglaltuk - NOx kibocsájtással Pénzt fogadtam. A visszavezetés megvalósítása több módon lehetséges: vákuumvezérléssel, utánégető lehetőségek vezérlőszeleppel, vagy visszajelzés nélküli elektromos EGR-szeleppel.

A fenti fotón utánégető lehetőségek egy viszonylag újabb fejlesztésű, teljesen elektromos EGR-szelepet láthatunk, jobb oldalon egy ún. Utóbbi a visszavezetett gázok hőmérsékletét csökkenti, így lehet a NOx csökkentés még hatékonyabb. Gyakorlati szempontból sajnos az EGR-rendszerekkel igen sok probléma adódhat, és mivel a kipufogógáz-visszavezetés az újabb dízelmotorokban egy igen fontos, és több módon felügyelt folyamat, sokszor már a legkisebb kormolódás, keresztmetszet-csökkenés is hibakódot generálhat.

Baloldalon egy vadonatúj EGR szelep, mellette egy ugyanilyen típusú csereérett. Itt a sárga nyilak mutatják a szelep tömörzárási hibáit. Már ilyen kis tömítetlenség sem megengedett, szakszerűen ezt a hibát javítani nem lehet.

Az EGR szeleppel kapcsolatban további információkat tartalmaz a Korszerű környezetvédelmi megoldások címet viselő írásunk is. A dízelmotor és a részecskeszűrő Az Euro5 előírások teljesítése esélytelen részecskeszűrő alkalmazása nélkül. A részecske korom kibocsájtás mérséklésére fejlesztették ki az ún. Vagy az oxidációs katalizátorba integrálják, vagy különálló, esetenként megbontható egységet képez.

Jakusovszky Kristóf Utánajártunk, miként spórolhatunk százezreket.

A szerencsésebb megoldás az, amikor a DPF roncsolás nélkül különválasztható a katalizátortól. Fotónk egy, már közepes mértékben eldugult Peugeot HDI részecskeszűrőt mutat. Ábránk egy önálló egységet képező részecskeszűrő egy gyakorlati megvalósítását vázolja.

Dízel-részecskeszűrők lelki világa - BusWorld blog

Itt egy olyan nyomáskülönbség-érzékelővel van párosítva, amelynek két csőcsatlakozása van. Utánégető lehetőségek pirossal jelölt cső a katalizátor utáni, de még a részecskeszűrő előtti nyomás alatt áll. A kék, szaggatott vonallal jelölt cső a referencia vezeték, amely a részecskeszűrő utáni kipufogó szakasz nyomását vezeti be az érzékelőbe.

Az egycsöves rendszereknél ez természetesen hiányzik. A nyomáskülönbség-érzékelő jeléből tudja a vezérlőegység, hogy a szűrő aktuális ellennyomása milyen utánégető lehetőségek.

Tiszta szűrő esetében az utánégető lehetőségek még nagy kipufogógáz mennyiség esetén is csupán 0,15 bar körüli érték. A koromszűrő valóban hatékonyan tárolja el magában a koromrészecskéket, viszont ezzel a dolgok még nincsenek megoldva, ugyanis a szűrő nem képes végtelen mennyiségű részecskét eltárolni. A koromrészecskéket a motorvezérlő egység ezért jellemzően kilométerenként egy regenerációnak nevezett folyamat segítségével kiégeti. Van viszont egy probléma: a regeneráció segítségével nem tud minden maradéktalanul kiégni a szűrőből.

Emiatt a részecskeszűrők élettartama - jó esetben - e km.

Átlagosan ennyi futásteljesítmény után telítődik a szűrő hamuval, ezután a szűrőt cserélni vagy tisztítani kell. Ez a - mérsékelt - élettartam is csak akkor érhető el, ha a részecskeszűrős motorba kizárólag ún.

Alacsony szulfát-hamu, foszfor, kéntartalom. Emelkedett olajfogyasztás esetén ez a várható élettartam jelentősen csökkenhet.

Részecskeszûrõ és a gondozása!

Amíg a hamutartalom nem éri el a számított maximumot, a regenerálási ciklus a következőképpen megy végbe: ha az ECU a részecskeszűrő koromtelítettségét feltételezi méri, ill. Ezt a legtöbb gyártó különböző módon oldotta meg.

Legtöbb esetben egy kb. A regeneráció során természetesen a koromszűrő hőmérséklete folyamatosan felügyelt, a szűrőben általában legalább egy hőmérséklet-érzékelőt is találunk. Utánégető lehetőségek regenerációt jellemzően csak a szükséges körülmények fennállása esetén indítja el a vezérlőegység: nagyobb sebesség, állandósult üzem, magas vízhőmérséklet, meghatározott fordulatszám tartomány, megfelelő mennyiségű üzemanyag megléte a tartályban, stb.

A vezető - némi odafigyeléssel - felismeri utánégető lehetőségek regenerációs folyamatot. Ha egy autó pl. Ezt előbb-utóbb hibajelző lámpával hálálja meg, esetleg lekorlátozott nyomatékkal. Ebből az állapotból nem minden rendszer hozható ki egyszerűen egy autópályás meghajtással.

Ilyenkor a korlátozott nyomaték miatt eleve nem teljesíthetőek a regenerálás feltételei. Az eldugult koromszűrőre utaló hibakód törlése után néhány száz méter múlva ismét megjelenik a hibaüzenet és a korlátozott nyomaték Néhány típusnál ilyen vagy hasonló felirat jelzi a telítettséghez közeli állapotot.

De a figyelmeztető jelzés megjelenésének pillanatától erősen lekorlátolt nyomaték az, ami igazán kellemetlen sőt: veszélyes közlekedési helyzeteket tud teremteni. Fontos megjegyeznünk, hogy a részecskeszűrővel kapcsolatos problémák utánégető lehetőségek részét az generálja, ha a motor felől lényegesen nagyobb mennyiségű korom érkezik, mint az elvárható volna. Ez általában motorikus problémákra utalhat pl.

A részecskeszűrő működése és önregenerációja

Egy nyomáskülönbség szenzor jelfeszültségének alakulása a nyomás különbség változásának függvényében. Egyszerű jeladó, 5 Voltos táp, test, jelvezeték, két csőcsonk, ennyi kívülről az egész, mégis gyakori hibák forrása.

További probléma lehet, hogy a regeneráció során a többlet-gázolaj nem ég el rendesen, egy része annak a motorolajat hígítja.

Ábra forrása. A fentiekből érzékelhető, hogy ezek a vékony, hosszúkás csatornák a különféle méretű, fizikailag is látható égéstermék-szemcsétől képesek telítődni, így fojtást képezve a motor szabad kipufogásában. Hogy a szűrő telítettségéről mindenkoron pontos képe utánégető lehetőségek a motornak, a vezérlőelektronika egy nyomáskülönbség-szenzor segítségével méri a bemeneti és a kimeneti oldal közötti relatív nyomást. DPF nyomáskülönbség-szenzorral.

A legtöbb típusnál például emiatt is tudatnunk kell a vezérlőegységgel, ha a motorba friss hogyan hoznak az emberek nagy pénzekre példákat került. Amennyiben a regenerációs folyamat feltételei nem teljesülnek, a legtöbb esetben lehetőség van a gépkocsi álló helyzetében történő ún.

Amit a részecskeszűrő kiiktatásról elhallgatnak

Lehetőség szerint ezt kerülni kell, mert rendszerint olyan magas fordulatszám tartományban tartja tartósan akár fél óráig az ECU a fordulatszámot, ami nem feltétlenül gyógyír a motornak. Említést utánégető lehetőségek tennünk az ún. Lényege, hogy a motorvezérlő rendszer egy olyan adalékot fecskendez a gázolajba, ami segíti a korom égését már alacsonyabb hőmérsékleten is.

Ez kétségkívül előnyt jelent pl. Gyakran a szervizek ajánlanak olyan tüzelőanyag-adalékokat, melyek használata esetén a korom gyulladási hőmérséklete lecsökken, így esély lehet városi használat mellett is a részecskeszűrő koromtartalmának kiégésére. Ez a módszer viszont elősegítheti a fal gázcsatornáinak fokozatos eltömítődését, ami visszavonhatatlan folyamat, egyet jelent a részecskeszűrő amúgy is igen korlátozott élettartamának további csökkenésével. Amennyiben a részecskeszűrőt utánégető lehetőségek, ezt az ECU-val "közölni kell".

Van ennél rosszabb hír is: van olyan ECU, ahol nem lehet "nullázni" a részecskeszűrőt, ebben az esetben a gyár a részecskeszűrő cseréje esetén az ECU cseréjét is előírja. Tapasztalataink szerint legtöbbször nem magával a koromszűrővel van probléma. A részecskeszűrővel összefüggő hibák, hibakódok, műszerfali jelzések legnagyobb része vagy elektromos alkatrész hibából, vezetékezési hibából, vagy abból adódik, hogy a részecskeszűrő valami egyéb tényező miatt a vártnál gyorsabban telítődik.

Ennek a hátterében leggyakrabban a kipufogógáz-visszavezetési hiba, szívóoldali tömítetlenség, vagy porlasztási hiba áll. Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy sokkal többen döntenek egy "ártatlan" alkatrész kiiktatása mellett, mintsem rászánnák az energiát és az intenzív koromképződés kiváltó okát derítenék fel. SCR katalizátor Az Euro 6-os környezetvédelmi szabvány olyan határértéket ír elő a dízelmotorok nitrogén-oxid kibocsájtására, amit a cikkünk elején tárgyalt kipufogógáz-visszavezetés nem lesz képes megoldani.

Adta utánégető lehetőségek a lehetőség, hogy a tehergépjárműveknél alkalmazott SCR-technológiát ültessék át a személygépkocsik kipufogó rendszerébe. Az adalékanyag karbamid-alapú, az utánégető lehetőségek fantázianevet viseli, és természetesen egy külön utánégető lehetőségek kell töltenünk. Közvetlenül nem a karbamid segíti a reakciót, hanem az, hogy az AdBlue folyadékot nagy nyomáson fecskendezik be az SCR katalizátor elé.

A befecskendezést követően a folyadék utánégető lehetőségek dioxiddá és gáz halmazállapotú ammóniává bomlik. Az ammónia az az anyag, ami a nitrogén-oxidokat nitrogénné és vízzé alakítja. A gyakorlatban ez persze nem ilyen egyszerű, az adalékanyagot nagyon pontosan kell adagolni.

utánégető lehetőségek

Ha túl kevés ammónia kerül az SCR-be, a nitrogén-oxid kibocsájtás fog emelkedni. Ha viszont túl sok ammónia kerül a katalizátorba, a kipufogógázok jellegzetes szagán kívül további probléma az ammónia környezetbe utánégető lehetőségek, amit egy járulékos katalizátor ún.

Hogy tovább bonyolítsuk a dolgokat, az AdBlue összetételéből adódóan sajnos °C-on megfagy. Ezt megakadályozandó, az adaléktartályt többszörösen leszigetelt kivitelben gyártják, és gyártófüggő hőmérsékleten, de kb. Korszerű dízelmotorokon gyakran megtaláljuk ezt a sok bosszúságot okozó alkatrészt.

utánégető lehetőségek

Feladata: alacsony fordulaton, csekély terhelésen útját állja az égéstérbe kerülő levegő egy részének, így az nagyobb sebességgel áramlik be. Az eredmény: tökéletesebb égés, környezetvédelmi szempontból ez nyereség. Ez a felhasználót nem mindig boldogítja.

A pillangószelepek ezek kis műanyag lapocskák tengelye a fém szívócsőben egy idő után kikopik, a pillangószelepek megvezetése bizonytalan lesz. A kopás mértékét jól mutatja a fotónk. A légtömegmérő által mért levegőmennyiség egy része itt távozik, az eredmény a turbó fokozottabb igénybevétele és fokozottabb koromképződés. Még rosszabb a helyzet pl. Örvénycsappantyút tartalmazó szívócső megbontása utáni utánégető lehetőségek.

A kis méretű pillangószelepekre hihetetlen mennyiségű olajkoksz, égéstermék maradvány rakódik le, gátolva azok nyitását-zárását, ami gyorsítja a működtető elemek elhasználódását. Jól látható, hogy a szívócső keresztmetszetének nem elhanyagolható részén már rég nem áramlik levegő. A szennyeződés darabjai időszakonként leválnak, és a motorba kerülnek